Nå har alle finalistene pitchet i konkurransen om gründerjulepresangen. - Det er flere av selskapene som er verdige vinnere, forteller juryen. Pitchingen i år foregår digitalt. Helge Bjordal i Nagelld forteller til Kyst.no at det er en god grunn til ordningen. - Vi har alltid ønsket at så mange som mulig skal kunne delta til tross for budsjett og hvor de befinner seg i landet. Vi har derfor tidligere gitt muligheten både for å møte opp fysisk eller digitalt, forklarer han. I år gjennomføres pitchingen digitalt. Ikke på grunn av pandemi, men på grunn av rettferdighet. - Det vi imidlertidig har sett er at de som hadde mulighet til å møte opp fysisk fikk en fordel over de som måtte møte opp digitalt. Ettersom vi vil det skal være likt for alle har vi i år bestemt at alle skulle pitche digitalt, forteller Bjordal. Bruke presangen riktig I år har det vært rekordmange søkere, hvor flere titalls selskaper og startups har sendt inn sitt bidrag og blitt en del av konkurransen. - Det mangler jo ikke på spennende løsninger. Det er sjette gangen vi arrangerer dette så vi har jo allerede data på fem ting som vi vet virker eller ikke virker. Noen vinnere har gjort mye ut av presangen og noen har gjort nesten ingenting. Bjordal poengterer at de vektlegger høyt de selskapene de ser vil gjøre mest ut av presangen. - Vi er veldig opptatt av at de har et team. Det må være noen 100 % stillinger. Jeg er gründer selv så jeg vet at hvis du ikke hiver deg ut i det og gjør det 100 % så går det vanligvis galt. Vi ser på de som ikke har en plan-B som dedikerer seg til det og på mange måter er det disse menneskene som fortjener å vinne også, understreker Bjordal. - Et produkt som ikke er så langt unna marked eller gjerne akkurat har begynt så smått på markedet. Ettersom en del av premien er markedstjenestene våre så er det viktig at dette er noe de vil få bruk for også, forteller jurymedlem Kjersti Rogne fra Acapo. Comments are closed.
|
Archive
March 2024
Categories
All
|