Gründerpresangen verdt 100.000 kroner gir deg alt du trenger for å lykkes med selskapet ditt. Søk nå og få uvurderlig hjelp. Av: Ove Sjøstrøm Kravet for å delta i årets konkurranse, er at du jobber mot havbruks-næringen. 100.000 kroner i rådgivning og tjenester venter på det rette oppstartselskapet. Alt du trenger å gjøre er å skrive en god søknad. Du kan enten være i gang, eller ha en god idé som du ønsker å realisere. Søknadsfristen er 31. desember. Vinneren vil få strategisk rådgivning, visualisering av produktet, grafisk profil, markedsmateriell, patentrådgivning, presentasjon på The North Atlantic Seafood Forum ( NASF-konferansen 2017 ), rådgiving i presentasjonsteknikk og en egen fadder gjennom hele prosessen. Spisskompetanse til vinneren Initiativtakere er rådgivingsselskapet Deloitte og 3D-visualiserings-selskapet Nagelld. - Vi diskuterte hva som kunne være en hyggelig julepresang, sier Anders Gjendemsjø i Deloitte. - Sammen med Nagelld kom vi frem til at det hadde vært flott å gi et oppstartsselskap innen havbruk en skikkelig gavepakke verdt 100.000 kroner. Initiativet er blitt møtt med stor velvilje og entusiasme. Flere aktører med spisskompetanse og godt kjennskap til havbruksnæringen, deltar i et bredt spleiselag. Selskapene som bidrar i år er Acapo, Accel Seafood, NCE Seafood Innovation Cluster, ArtGarden, SpeakLab, Deloitte Aquaculture og Nagelld. Les mer om selskapene her. Havbruk i fokus Havbruk er en næring i kraftig vekst, med mange utfordringer. Bransjen er også preget av innovative aktører som forsøker å utvikle næringen til nye høyder. 3D-designselskapet Nagelld har jobbet med mange aktører innen havbruksnæringen. Spesielt de små gründerselskapene er givende å ha kontakt med, sier Helge Bjordal, daglig leder i Nagelld. – Vi ser hvor viktig innovasjon og nyskapning er. Innovasjon er kanskje det som til syvende og sist vil gi bransjen anledning til å vokse videre innen bærekraftige rammer. – Vi gjør dette for være med å løfte frem noe som kan bli det nye store innen næringen. Og det er ofte i gründermiljøene de gode ideene dukker opp. Men problemet er ofte at gode ideer stopper i startgropen, ifølge Bjordal. – Mange selskaper stanger hodet mot veggen på strategi, presentasjon, kommunikasjon og patenter. De har nok å holde på med i en oppstartsfase, og kompetansen kan ofte være mer på det tekniske enn på det kommersielle. Kan få drømmestart Vinneren får presentere seg på The North Atlantic Seafood Forum-konferansen i mars neste år. - Vi tente på denne ideen med en gang, sier Tanja Hoel hos NCE Seafood Innovation Cluster. - Vi ønsker å støtte opp om flere nye, innovative selskaper. Disse gir nye produkter og tjenester som er bærekraftige inn i vår verdikjede. Det er mange gründerselsskaper der ute som fortjener hjelp, sier hun entusiastisk. NCE tilbyr vinneren et nettverk og en stor markedsarena. Gründerselskapet vil komme tett på kundene og markedene i den viktige etablererfasen. - Vi har gründer- og inkubatorprogram sammen BTO, så dette passer godt inn i forlengelsen av det, sier Hoel og legger til: - Vi er veldig spente på å møte vinneren, og tilbyr selskapet å presentere seg på innovasjonsdagen på verdens største businesskonferanse i mars, sier hun. Må fremstå seriøst For alle selskaper er det viktig å bli tatt seriøst, også måten man fremstår gjennom profilering. Artgarden hjelper vinneren til en helhetlig profil på nett og annet markedsmateriell. – Man får som regel bare én sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk. Det har avgjørende betydning for et gründerselskap å bli oppfattet seriøst. Det begynner ofte gjennom god profilering av produkter og tjenester, sier Arne Storhaug, daglig leder i Artgarden. Designbyrået jobber med store konsern og merkevarer som Skandiabanken, Tide, BKK, Grieg Gruppen og Sparebanken Vest, for å nevne noen få. Storhaug har selv vært gründer. – Jeg vet hvordan den fasen er, og kommer nok til å følge opp vinneren. Det er artig å være med å få andre til lykkes, sier Storhaug og understreker: – Men det er en tosidighet her. Det nytter ikke med god profilering hvis man ikke samtidig har et godt produkt. – Ja, og jeg vet at det kan være vanskelig å formulere seg kort og klart om hvem man er, og hva man holder på med. Det skal vi hjelpe vinneren med. Den vanskelige «pitchen»
Å selge inn en idé og få investorer med på laget, er også en utfordring. Årets vinner vil få rådgiving hos SpeakLab. Selskapet driver med trening i presentasjonsteknikk for blant annet næringslivsledere. Vinneren vil få en gjennomgang av presentasjonen de skal holde i mars på NASF-konferansen. SpeakLabs Arne Møller har gjort mange som føler at de beveger seg ut i ukjent farvann, tryggere gjennom struktur og øvelse i presentasjon. - Å presentere firma og seg selv på en interessant måte, kan være alfa og omega i en oppstartsfase, sier Møller. - Du har selv vært gründer? - Ja, og jeg vet at det kan være vanskelig å formulere seg kort og klart om hvem man er, og hva man holder på med. Det skal vi hjelpe vinneren med, sier Møller. Comments are closed.
|
Archive
March 2024
Categories
All
|